PRUDENTIAL BSN TAKAFUL

Surah al-Baqarah
Ayat 180
(Wasiat)

“Diwajibkan keatas kamu apabila seorang diantara kamu kedatangan tanda-tanda maut, jika ia meninggalkan harta yang banyak, berwasiat untuk ibu-bapa dan karib kerabatnya secara ma’ruf (adil dan baik). Ini adalah kewajipan atas orang-orang yang bertaqwa”



Surah al-Baqarah
Ayat 240
(Wasiat untuk isteri dan muta’ah)

„Dan orang-orang yang akan meninggal dunia diantara kamu dan meninggalkan isteri, hendaklah berwasiat kepada isteri-isterinya iaitu diberi nafkah sehingga setahun lamanya dengan tidak disuruh pindah (dari rumahnya). Akan tetapi jika mereka pindah sendiri, maka tidak ada dosa bagimu (wali atau waris dari yang meninggal) membiarkan mereka membuat ma’ruf terhadap diri mereka. Dan Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana “

Thursday, April 29, 2010

KONSEP RISIKO DALAM ISLAM

Manusia tidak dapat meramal atau menentukan secara tepat masa depannya. Segala perancangan dan usaha yang dibuat oleh manusia cuma akan tercapai dengan izin Allah swt. Namun demikian, ini tidaklah bermakna bahawa kita tidak boleh atau tidak perlu merancangkan setiap kegiatan dan tindakan kita. Setiap hari kita tidak dapat mengelakkan diri daripada membuat sesuatu rancangan. Setiap hari kita berharap dan berdoa supaya kita selamat daripada bahaya.
Setiap hari kita membuat pelaburan untuk masa depan kita. Bahkan kita juga membuat persediaan untuk akhirat dengan mengerjakan amal ibadat dan hidup sebagai seorang Islam. Tetapi sebagai orang Islam, kita tahu dan kita terima bahawa apa yang dirancangkan oleh kita belum tentu akan terlaksana. Terlaksana atau tidaknya rancangan kita, ditentukan oleh Allah swt. Demikian juga kita tidak merancang, tidak mengatur langkah, sengaja cuai untuk menjaga diri, maka kemungkinan kita menerima akibat yang buruk adalah lebih besar. Meskipun demikian jika tidak ditentukan oleh Allah swt. maka terselamat juga kita daripada bahaya.

No comments:

Post a Comment